Sunday

Peniaga hipokrit

Kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Macam ini ke cara orang Melayu berniaga ?
Aku dan keluargaku mengalami pengalaman pahit sewaktu mengunjungi sebuah gerai makan yang diusahakan seorang peniaga Melayu pada baru-baru ini.

Jam sudah menunjukkan waktu 12 pm,waktu itu perut kami sudah berkeroncong. Kami melihat sebuah gerai makan di sebelah kanan kami. Kerana lokasinya yang dekat,kami memilih gerai itu. Tuan punya kedai itu bertuah kerana kami bakal menghulurkannya rezeki nanti.

Kami sekeluarga duduk di sebuah meja, menanti pelayan sampai untuk mengambil order. Kemudian, datang seorang wanita berdiri di sebelah meja. Aku memandang ke arahnya. Muka wanita itu masam mencuka. Ibuku bertanyakan nasi goreng. Sebaliknya, wanita itu membisu seribu bahasa. Ibuku lantas mengorder nasi goreng untuk kami. Kali ini pula, wanita itu mengalihkan matanya ke arah lain, bukannya ke arah ibuku yang sedang bercakap dengannya. Menyedari ibuku tidak disahut, aku memandang ke arah pelayan wanita itu dan dalam hatiku berkata " Sombongnya peniaga ni…cantik sangat ke muka ?". Setelah menoleh…aku dapati… rupanya bukannya cantik…hodoh…dah separuh tua pula tu…tetapi, masih ada hati nak tunjuk lagak"

Kemudian, aku memandang sekeliling. Bilangan pelanggan di gerai itu boleh dikira dengan jari sebelah tangan, banyak sungguh kerusi yang kosong. Setiap kenderaan yang baru berhenti akan singgah di gerai sebelah yang tidak jauh dari situ. Boleh dikatakan gerai di sebelah sentiasa dikunjungi ramai pelanggan setiap jam. Dalam hatiku berkata "Kedai ni…sudahla miskin…tak ramai pelanggan…masih nak berlagak dengan pelanggan". Rasanya.. orang-orang lain, ramai yang sudah terkena dengan gerai ini.

Dalam masa yang sama, datang sekumpulan lelaki berpakaian seragam ke kedai itu untuk minum-minum. Rasanya..mereka pelanggan rutin. Aku memerhatikan gelagat wanita itu dalam diam. Bukan main ceria…bukan main mesra lagi…tersenyum sampai ke telinga si pelayan wanita itu dengan pelanggan tersebut. Dalam hatiku berkata " Hipokrit punya gerai…dengan pelanggan pun pilih bulu…dengan pelanggan yang diorang tak berkenan,diorang layan macam sampah je…"

Selepas membayar, aku terus berlalu dari situ sambil hatiku berkata "Macam ni ke Melayu buat bisness? Bukankah dalam perniagaan, setiap pelanggan itu adalah boss. Kepuasan pelanggan adalah nombor satu. Setiap satu pelanggan yang datang adalah sumber rezeki (kami bukannya datang untuk makan free) "