Wednesday

Kenapa nak jadi binatang ?

Memang benarlah kalau ada orang mengatakan yang masyarakat kita semakin kejam. Memang betul pun. Tengok sahajalah kes-kes jenayah yang terpampang di dada-dada akhbar sekarang. Macam-macam salah laku jenayah yang kejam dan tidak berperikemanusiaan berlaku sana-sini yang nyata menggambarkan sebahagian masyarakat kita semakin berperangai celaka. Cuba anda imbas.

Dulu, di sebuah sekolah menengah di Kuala Terengganu, sekumpulan pelajar kurang ajar membaling batu dan kayu ke arah guru pada sambutan Hari Guru yang diadakan di sekolah mereka. Bilangan pelajar samseng itu amat amat ramai, menyebabkan pihak guru tidak berupaya mengawal tidakan samseng mereka. Pihak sekolah terpaksa meminta bantuan dari pihak polis kerana pelajar-pelajar sedimikian telah berperangai seperti binatang. Ternyata mereka tidak menghormati keamanan sejagat dan menganggap guru-guru seperti musuh. Mereka memberontak seolah hilang pedoman dan lupa asal tanggungjawab mereka dihantar ke sekolah. Yang paling best, pelajar-pelajar celaka ini masih mampu tersenyum dan ketawa seolah-olah bangga dengan perbuatan biadap mereka. Mereka bukannya bercita-cita ingin menjadi insan berguna, sebaliknya ingin menjadi golongan celaka pula.

Sebelum itu kita pernah digemparkan juga dengan kes pelajar-pelajar sekolah bergaduh ala samurai. Bayangkan bergaduh dengan senjata-senjata tajam (pisau,parang) yang mampu meragut nyawa. Dalam kejadian itu, beberapa pelajar cedera parah akibat luka. Begitu murah nilai sebuah nyawa bagi pelajar-pelajar ini. Kerana marah dan dendam, mereka tidak takut untuk menumpahkan darah dari tubuh seorang rakan. Pada usia yang masih muda ini, mereka sudah hilang rasa belas kasihan. Mereka tidak merasa bersalah mencederakan seseorang manusia yang lain , apatah lagi hingga menyebabkan kematian.
Apakah yang mereka akan jadi apabila dewasa nanti? Pemimpin atau penyamun ?

Tiada alasan untuk menghalalkan perbuatan ragging. Baru-baru ini, kes sekumpulan pelatih senior sebuah akademi latihan tentera didakwa di mahkamah kerana membuli dan mendera seorang pelatih junior. Mujurlah, pihak mangsa melaporkan perkara tersebut kepada pihak polis dan kini mereka dihukum tindakan undang-undang. Dalam masyarakat kita bersimpati kepada mangsa dera itu, ada pula pihak yang memperlekehkan kejadian buli tersebut atas alasan ianya adalah perkara biasa dan amalan bagi membentuk kekentalan jiwa. Suatu alasan yang amat celaka. Perbuatan-perbuatan senior tersebut adalah bermotifkan dendam akibat rasa tidak puas hati dan ego yang tidak bertempat. Mereka sengaja ingin menjatuhkan maruah mangsa dan ingin menunjuk-nunjukkan kekuasaan mereka sebagai golongan senior. Oleh itu, mereka memaksa si mangsa meyapu air longkang ke muka, menuang air longkang tersebut ke kepalanya, berlalan di atas kayu berpaku, menarik-narik dan menyepak-terajang. Inilah mereka.. bermuka handsome, berpakaian segak, berambut kemas…tapi ,berhati syaitan.

Yang terkini, kisah seorang wanita berusia yang juga seorang ibu dibelasah sehingga mati sebelum disamun oleh sekumpulan lelaki samseng jalan raya. Pencetus kejadian adalah keengganan si mangsa membayar ganti rugi kerosakan kereta salah seorang daripada lelaki tersebut. Berkemungkinan bersar, kemalangan itu disengajakan oleh lelaki terbabit untuk tujuan memerangkap. Konco-konco lelaki terbabit datang dengan sebuah kereta lain bersama senjata kayu dan besi. Dengan senjata-senjata keras itu , wanita berusia itu dibelasah dan dipukul sehinnga tidak berdaya, manakala tingkap keretanya dipecahkan. Kemudian, segala barangan berharga mangsa disamun oleh lelaki-lelaki celaka tersebut. Sekumpulan lelaki yang memang celaka. Tergamak mereka menganiaya seorang wanita…seorang ibu.


Banyak lagi kejadian-kejadian lain yang menjadi bukti kehilangan belas kasihan di dakam masyarakat kita. Nilailah sendiri.


Sebelum anda membuat perkara jahat kepada seseorang, fikirkan dulu, bagaimana pula jika ada orang lain membuat perkara yang sama kepada kakak, adik ,ibu dan isteri anda.Jangan sesekali mementingkan diri sendiri.