Sunday

Sahabatku Taksub Pada Perempuan

Kehadapan sahabatku Leman Macho,

Begitu ramai perempuan di sana,
Ramai lagi yang bujang tiada berpunya,
Kenapa kepunyaan orang juga engkau taksubkan ?
Kenapa kau butakan mata kau sendiri ?

Kau anggapkan cinta,
Seperti filem hindi,
Kau impikan menjadi hero,
Begitu mudah,
Di saat akhir,
Kepunyaan orang kau bawa lari,

Perempuan itu,
Kau mahukan perempuan itu ?
Tanya sahabatmu,
Benar kau mahukan perempuan itu ?
Tanya temanmu,
Tahukah kau ?
Perempuan itu telah disunting orang,
Bukankah kau sudah lama tahu ?
Cintanya telah dimiliki,

Dengan mudah kau menjawab,
Apa yang aku peduli ?
Buah hati ?
Bakal suami ?
Suami ?
Apa yang aku peduli ?

Siapa mereka mahu menghalang aku ?
Aku lelaki yang ‘bermaruah’,
Tiada perempuan yang pernah menolak cintaku,
Aku akan berjuang mati-matian,
Demi mendapatkan perempuan itu,

Katakanlah berjuta ‘tidak’ padaku,
Aku akan berpura tidak mendengarnya,
Katakan sekali ‘ya’ padaku,
Nescaya aku puas,

Kau mahu perempuan itu berkata ‘ya’ pada kau,
Sedangkan cintanya telah dimiliki ?
Sedangkan dirinya telah bersuami ?

Bijakkah tindakanmu itu ?
Balas sahabatmu,
Berakhlakkah tindakanmu itu ?
Balas temanmu,
Kau gunakah akalmu ?
Tanya sahabatmu,
Kau gunakah imanmu ?
Tanya temanmu,

Tahukah kau ?
Yang kau ini taksub,
Taksub pada perempuan itu,
Bukankah kau pun tahu ?
Allah benci,
Benci pada orang yang taksub,
Berlebihan pada perempuan,
Berlebihan pada tindakan,