Monday

bini orang pun nak usha ke ?

Masih ingatkah anda akan filem ‘Musang Berjangut’ yang dilakonkan oleh seniman P.Ramli sewaktu dahulu. Mengisahkan seorang putera sultan yang selesai mengembara, membawa pulang seorang ‘perempuan’ untuk dijadikan isteri. Cuba imbas kembali detik-detik cerita di dalam filem tersebut.

Isu sinis yang cuba ditimbulkan melalui filem ‘Musang Berjangut’ adalah padah ketaksuban kepada insan bergelar perempuan. Manakala insan yang taksub dan menerima padah ketaksuban itu bergelar lelaki.

Heroin utama di dalam filem itu dipaparkan sebagai perempuan muda yang cantik, memilki senyuman bibir yang menawan, mata yang memikat, wajah yang gebu mempersonakan serta bentuk badan yang mengiurkan. Bak dikata, segala padanya mampu mencairkan hati lelaki.

Persoalannya, perempuan nan cantik itu adalah ternyata isteri kesayangan putera sultan.

Pabila dibawa ke istana, beberapa lelaki (pegawai utama istana) terpegun dan terlopong melihat perempuan nan cantik itu, termasuklah ayahanda sultan sendiri. Semuanya memandang hingga terjuling mata, menoleh hingga terseliuh tengkuk. Segalanya wangi. Tangan yang sudah bersalam tidak sudi dibasuh. Semua lelaki itu menjadi obses. Semuanya lupa diri. Semuanya terlupa yang perempuan itu isteri sang putera.


Kerana taksub...kerana nafsu. Ayahanda sendiri sanggup berbuat bohong bagi menjauhkan sang anak daripada isteri.Tujuannya hanya satu, untuk membuat maksiat bersama isteri anaknya yang cantik itu.

Persoalannya, perempuan nan cantik itu adalah ternyata isteri kesayangan putera sultan.

Rupa-rupanya ramai lagi lelaki yang ingin mengambil kesempatan ke atas perempuan itu, semasa ketiadaan suaminya di rumah. Masing-masing sanggup datang pada waktu malam, mengunjungi dan memasuki rumah yang didiami seorang perempuan tatkala suaminya tiada.

Kerana taksub...kerana nafsu. Perempuan yang sudah menjadi hakmilik lelaki lain pun tidak dipedulikan sama sekali. Asalkan perempuan. Asalkan cantik menawan. Asalkan dapat berseronok.

Apa yang peliknya, mereka tidak bodoh semenjak lahir. Mereka tahu bahawa mendekati dan mengganggu perempuan yang telah menjadi isteri seseorang lelaki, samaada semasa ketiadaan atau bersama suaminya sehinnga boleh menyebabkan kerosakan pada hubungan suami isteri mereka atau menggalakkan perempuan itu berlaku curang adalah berdosa besar di dalam Islam.

Adakah anda sebegitu?