Thursday

mamat motor yang LEMBU lagi..

Aku ingin berkongsi pengalaman...pengalaman yang yang diceritakan oleh abang saudaraku. Dengan rasa sedih...kecewa...geram dan dendam, sebagai seorang lelaki yang bergelar suami, dia meluahkan rasa hatinya setelah beberapa kali isterinya diganggu lelaki-lelaki ‘bastards’.

Kisah pertama, semasa menemankan isterinya menunggu bas ekspress di sebuah terminal bas pada pukul 10 malam untuk tujuan pulang ke kampung menghadir kenduri. Abang saudaraku berdiri di sebelah isterinya di bahu jalan dan dengan tiba-tiba lalu sebuah motosikal Kriss hitam yang dinaiki dua pemuda Melayu (Mat Rempit pasti..), memerlahankan motosikal mereka dan pemuda di depan tiba-tiba menoleh ke belakang sambil melambai manja kepada kakak iparku yang betul-betul berada di sebelah suaminya. Kemudian kedua-dua pemuda Melayu itu ketawa sesama mereka, manakala abang saudara aku tersentak hatinya. Bayangkan apa perasaan abang saudaraku pada masa itu?

Kisah kedua pula, suatu petang semasa hendak pulang dari pekan setelah selesai membeli beberapa barang di sebuah pasaraya, abang saudaraku dan isterinya berdiri di bahu jalan untuk menunggu bas pulang ke rumah.Tiba-tiba, lalu sebuah motosikal dinaiki dua pemuda Melayu. Mereka membunyikan hon “Pin..Pin..” tiba-tiba. Abang saudaraku terkejut. Tiba-tiba, salah seorang pemuda Melayu itu menoleh ke belakang dan bersiul “PiiWiiitt..” ke arah isteri abang saudaraku.Kemudian, kedua-dua pemuda sempat memandah ke arah abang saudaraku sambil ketawa seperti setan. Bayangkan apa perasaan abang saudaraku pada masa itu?

Persoalannya di sini.....kakak iparku bukannya berseorangan ketika kejadian-kejadian itu.Dia ditemani oleh suaminya yang sentiasa berdiri dan berada di sisi. Secara logiknya, sudah jelas kakak iparku adalah hakmilik seseorang lelaki. Lelaki-lelaki diluar patut boleh mengagak bahawa lelaki yang berada rapat di sebelah kakak iparku kemungkinan besar adalah suaminya.

Mengapa masih ada lelaki-lelaki ‘kurang ajar’yang masih berani menggangu dan mengusik kakak iparku.Di mana akhlak....di mana adab sopan...di mana rasa hormat....di mana perikemanusiaan sebilangan pemuda Melayu Islam hari ini ? Di mana..??? Hinggakan teman wanita / tunangan / isteri orang pun hendak diusik-usik dan dicuba-cuba.

Apa perasaan anda apabila tiba-tiba ada seorang lelaki....merenung-renung...menjeling-jeling...tersenyum-senyum...melambai-lambai...memanggil “Hai” kepada isteri / tunang anda.. di depan mata anda sendiri?