Monday

nak usha pun biar cara baik...

Ramai lelaki yang mengatakan usik-mengusik dan mengacau wanita/gadis adalah perbuatan biasa yang normal dilakukan oleh para lelaki. Perbuatan ini dikatakan normal atas alasan lelaki dijadikan mempunyai nafsu ke atas wanita

Sebenarnya, sedarkah anda bahawa mengusik seseorang wanita itu merupakan ancaman atau yang lebih tepat lagi, ganggual seksual ke atas wanita.

Memikat wanita tidak salah,malah adalah lumrah untuk mencari pasangan tetapi bagaimanakah cara memikat yang bermoral?

1. Ingin mengenali seseorang gadis, hendaklah mendekatinya secara individu ‘one by one’. Secara terhormat.

2. Jangan sesekali mengusik, memikat dan mengekori seseorang gadis secara berkumpulan bersama rakan-rakan.

Note: Gadis itu akan merasa tubuh badannya diperhatikan sebagai objek nafsu lelaki semata dan mereka ingin berlumba merebutinya.Kemudian, dia akan merasakan dirinya dikelilingi tenaga lelaki-lelaki yang berkemungkinan akan menceroboh keselamatan dirinya.

3. Jangan terus memuji dan melafazkan kata-kata intim dan menegur mesra seseorang gadis yang baru sahaja dijumpai.

Note: Wanita hanya boleh menerima kehadiran seseorang lelaki setelah dikenalinya dengan mendalam dalam tempoh yang panjang secara perlahan-lahan.Sebaliknya, jika anda mendekatinya terus dengan kata-kata intim akan mencerminkan diri anda sebagai lelaki yang terhegeh-hegeh berkehendakkan wanita lalu membayangkan kepadanya anda seorang lelaki yang sukar dipercayai.

4. Jangan mendekati seseorang gadis yang baru dijumpai secara terlalu dekat.

Note: Semakin anda rapat padanya, dia akan semakin menjauhkan kedudukannya dari anda untuk melindungi kewanitaannya. Gadis itu merasakan anda seorang lelaki yang gelojoh kerana bersikap terlalu ‘direct’ kepada wanita. Anda mungkin akan dilabelkan gila seks.

5. Sentiasa sensitif dan sentiasa menyesuaikan tindakan anda kepada sebarang perubahan bahasa badan seseorang gadis.

Note: Bahasa badan seseorang wanita adalah 90%menggambarkan reaksinya terhadap anda. Melalui bahasa badannya, anda boleh tahu samaada gadis itu menyukai atau tidak mahu menerima anda. Jika anda melihat seseorang gadis mengalih pandangannya pada tempat lain ketika anda bercakap dengannya, menjauhkan kedudukan duduk/berdirinya dari diri anda, tidak membalas kata-kata mesra anda, mendiamkan diri dan terus berlalu meninggalkan anda, ini semuanya membawa satu maksud iaitu “Saya tidak berminat dengan diri awak. Sila jangan ganggu keselamatan saya dan sila hormati saya”

Ketahuilah, bahawa walaupun anda hanya berniat untuk memikat seeorang gadis tetapi jika kata-kata dan tindak-tanduk anda telah membuatkannya rasa terganggu dan tidak selamat walaupun 1% , sedarlah bahawa anda telah melakukan satu bentuk gangguan seksual terhadapnya.

6. Bersedia mental dan emosi untuk menerima sebarang reaksi daripadanya. Bersedia menerima realiti.

Note: Jika seseorang gadis itu menerima anda, memang rezeki anda sebegitu. Sebaliknya jika gadis itu menolak dan tidak sudi menerima anda, terimalah seadanya bahawa dia bukannya rezeki/jodoh anda. Jangan obses atau taksub. Hormati perasaan dan keputusannya dan jangan sesekali memaksa atau mendesaknya menyukai anda.


Note: Pikatlah wanita dengan cara yang terhormat.

Note: Hormatilah wanita seperti anda mahu lelaki lain menghormati ibu, kakak, adik perempuan, teman wanita dan isteri anda.