Tuesday

mamat motor yang LEMBU

Golongan remaja belia lelaki yang gemar berpeleseran tidak tentu hala dengan motosikal atau yang lebih dikenali dengan panggilan Mat Rempit semakin hangat diperkatakan sejak akhir-akhir ini.. Kita tidak gembira dan kita tidak bangga, sebaliknya kita merasa marah, risau dan ketakutan.Rata-rata masyarakat menganggap para belia Mat Rempit ini sebagai suatu ancaman kepada keselamatan ahli masyarakat dan ketenteraman hidup seharian.Mengapakah masyarakat kita bimbang ?


Secara majoriti, siapakah yang secara bangga diri melibatkan diri dalam arena Mat Rempit ini? Sudah pasti, mereka juga adalah para belia yang pernah terlibat dalam arak dan penyalahgunaan dadah. Kita pun sedar bahawa, seseorang yang telah dipengaruh oleh dadah, tiada perikemanusiaan dan belas kasihan. Mat Rempit yang telah bersahabat dengan dadah dan arak tidak akan mempedulikan perbuatan yang haram. Oleh itu, mencuri, merompak dan meragut adalah lambang keberanian mereka.

Mat Rempit.Belia jenis apakah mereka ? Para belia yang memiliki peribadi mulia adalah belia yang berdisiplin tidak melanggar undang-undang, bertanggungjawab memelihara maruah dan keselamatan orang lain, tidak mencerobohi apa yang telah menjadi hak kepunyaan orang lain dan tidak bertingkahlaku mengikut nafsu/emosi, sebaliknya mengikut akal. Oleh itu, adakah para belia Mat Rempit ini golongan beradab-sopan ? Terang-terangan mereka tidak menyayangi nyawa mereka sendiri, menghabiskan masa dengan aktiviti merosakkan dan tidak menghormati orang awam. Ternyatalah, Mat Rempit adalah golongan belia bermasalah.

Berdasarkan pemerhatian penulis dan pendapat orang ramai, berikut adalah berberapa masalah dan gangguan utama yang ditimbulkan oleh para belia Mat Rempit kepada kehidupan masyarakat kita.

1. Melibatkan orang awam yang tidak bersalah ke dalam bahaya kemalangan jalan raya.

2. Apabila Mat Rempit ini melepak di suatu tempat secara berkumpulan, mereka mewujudkan ‘aura’ (ancaman) yang menyebabkan orang awam yang lalu-lalang merasa tidak selamat.

3. Terlibat dalam pergaduhan antara kumpulan/geng apabila ada antara ahli-ahli mereka yang dicabar atau dipukul.

4. Tidak menghormati wanita. Mat Rempit menganggap wanita sebagai objek seks atau ganjaran yang mereka patut dapat. Menganggu, mengusik para wanita yang mereka rasakan cantik memikat dan meng ‘usha’ wanita secara ‘terlampau’ adalah hiburan atau aktiviti ‘cuci mata’ belia Mat Rempit. Kadangkala ada Mat Rempit yang masih berani mengusik,memikat wanita yang datang bersama abang, teman lelaki atau suami. Mereka tidak menghormati wanita yang dipunyai lelaki lain. Yang penting bagi mereka adalah hati mereka terhibur, nafsu mereka puas.

5. Aktiviti berpeleseran mereka pada waktu lewat malam boleh meningkatkan risiko kes pecah rumah,samun, langgar lari, culik dan rogol, kongsi gelap di kawasan sekitar.




Note: Para belia Mat Rempit ini wajib diberikan ‘brain wash’ dengan ilmu akhlak dan keagamaan, bukannya dengan menyediakan mereka litar lumba.